Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Nätet nere igår

Hela dagen och kvällen låg nätet nere för mig. Det var så konstigt. Jag har Comhem och det brukar fungera bra. Igår så slussades jag hela tiden över till en väldigt skum inloggningssida som det stod Comhem på. Jag hade kontakt ut men hamnade på den skumma sidan hela tiden. Först började jag fundera på modemkapning… hur fungerar det egentligen. Men med lite hjälp från Janne som satt hos sig och kunde gå in på Comhems sida såg han att det var arbeten med bredbandet i mitt område hela dagen. Antagligen låg deras server nere på något sätt? Det verkade som jag kom fram till den men inte vidare ut?

Någon gång vid 19-tiden dök det upp ett nytt meddelande på skärmen att man skulle dra ut nätsladden till modemet minst 5 min och sen prova, och då fungerade det igen. Jag försökte förstås ringa deras support flera gånger men antingen hade de så hög belastning så jag inte ens fick stå i kö eller så var det närmare en timmes väntetid och det pallade jag inte. Det var nog många som hade problem. Testade även ett flertal gånger att starta om modem och dator innan, samt koppla ur routern.

När det väl hoppade igång igen, men fasta telefonen fungerar inte än (ringer via modemet) så kopplade jag in router och fixade till att jag surfar trådlöst med den stationära datorn också. Det gick superlätt och bra och jag tappar ingenting i fart när jag jämför med Bredbandskollen med och utan sladd.

Frukost och fiskmatning!

maj 5, 2009 - Posted by | dator, ditt och datt

4 kommentarer »

  1. Jo COmhem brukade funka bra för mig i Uppsala. Skillnad på Tele2 som har trassel titt som tätt och superdålig service. Byt inte till dem, vad du gör (här har vi dem i väggen, så det är dåligt med alternativ tyvärr)

    Kommentar av Anna | maj 5, 2009 | Svara

  2. Nej jag har inga planer på att byta. Lite frustrerande dom få gånger det ligger nere men det brukar bero på arbeten i nätet så att att ska bli bättre. Det kan jag förstå 🙂

    Kommentar av sonjac | maj 5, 2009 | Svara

  3. konstigt att deinte kan förvarna om sånna grejor?

    Kommentar av Maria | maj 5, 2009 | Svara

  4. Det blir lite moment 22 över det hela. På deras hemsida kan man hitta störningar och planerade arbeten. Men det står inte på första sidan utan man ska in och rota. Inte gör jag det i vanliga fall.
    När det sedan blir fel så kommer man ju varken åt nätet för att kolla eller kan ringa ut (jag ringer via Comhem direkt från modemet).
    Nu kunde Janne gå in och kolla på sidan från sig så jag såg att de hade problem.

    Kommentar av sonjac | maj 6, 2009 | Svara


Kommentera

