Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Fortfarande kvar

01-3601

Rätt tråkig bild men ett ”bevis” på att i alla fall en av steglitserna fortfarande är kvar hos mig och äter solrosfrön så skalbitarna flyger.

Jag undrar hur de häckar egentligen? Jag har före den här vintern bara sett dom i flockar då de drar runt och letar frön i tistlar och kardborrar på sensommaren. Dom kan klappast leva i flock under häckningen gissar jag.

I går var Janne och jag in till stan och lyssnade på Terje Helleso då han pratade bild och visade exempel. Det var bra och intressant. Jag tycker det ger mer då man får höra hur en fotograf tänker lite runt bilder och fotande. Väldigt trevligt av Scandinavian Photo som ordnar sådant här.

Idag är Janne i Falun och kör en Nikonkurs, och i början av maj ska han till Pakistan i jobbet igen. Den här gången hamnade det tyvärr på min vårsemestervecka då vi tänkt oss att vi skulle fota fågel. Jag får min semester spikad i november och sedan går det inte att ändra. Men det får fungera ändå, jag fotar fågel ensam. Då kan jag lyxa med bägge fågelgluggarna och alla telekonvertrar 😉

april 19, 2009 - Posted by | ditt och datt, fåglar, Janne Pakistan, reklam

3 kommentarer »

  1. Terje verkade ha minst lika trevligt själv 😉

    Kul att du har steglitsarna kvar hos dig! Och kul bild med skalbitarna som flyger, som du själv beskriver 😉 Det är roligt att titta på fåglarna och deras beteenden – jag har ju ”mitt” träd här utanför, där är det både kajor, skator och kråkor som slåss om platsen, ett gigantiskt bygge i trädet, det blir större för varje år. Och när en skata flyger iväg för att hämta mer bomaterial så smyger en kaja in i boet och blir utskälld av skatan när han återvänder med pinnar i näbben 😉 Roande att se på tycker jag. Kan sitta hur länge som helst och bara iaktta.

    Kram och ha en fin måndag! Själv ska jag ut på en runda, som vanligt! 🙂

    Kommentar av Malin Hellesø | april 20, 2009 | Svara

  2. Åh, kråkfåglar är också stora favoriter hos mig.
    Jag har ”mina” ungskator utanför varje sommar. Det brukar vara tre stycken nyfikna krabater som härjar i mitt fågelbad och tom har en av dom ett år hoppat in i mitt vardagsrum och spanat in ett av akvarierna. Det ska jag blogga om kom jag på 🙂

    Jag kom precis hem från jobbet, så jag tror jag håller mig inne ett tag 😉

    Kramisar Sonja!

    Kommentar av sonjac | april 20, 2009 | Svara

  3. Bilden har något visst ändå. Det är lite ”action” med den ätande fågeln och fröskalen.

    Kommentar av Staffan H | april 22, 2009 | Svara


Kommentera

