Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Jag tycker om duvor

01-3581

Ibland händer det inte mycket… inget att skriva om liksom. Jag tror det är bra… då finns inget att klaga på heller.

Jag tog med kameran en sväng till/från jobbet idag. Vad jag skulle fota var en glassgubbe. Jag hittade några men det vete sjutton om jag gillar det jag avbildade. Jag tror jag tar med kameran i morgon också.

Däremot fanns det duvor på Hötorget… inte så konstigt kanske. Klippduvor kallas dom väl? Stentrappor och skulpturer är klippor för dom, för att inte glömma alla husfasader med vinklar, vrår och prång. Det måste vara perfekt för duvorna.

Jag tycker dom är fina. Kanske inte lika listiga som kajorna, men jag gillar dom ändå. Det är ett rätt tufft liv dom lever ändå… även om det finns urbana klippor. Mat på vintern är ett problem. Tur att det finns folk som matar dom lite (stryp mig inte ;)).

Jag borde fota duvorna riktigt ofta. När jag står och väntar på tåg på centralen står jag alltid och tittar på duvorna och kajorna för att se vad de sysslar med.

april 16, 2009 - Posted by | fåglar

4 kommentarer »

  1. Råttor i fågelform. 😀
    Duvor är mysiga, jag gillar det kurrande ljudet de har för sig, om man t.ex. rör sig i Stockholm tidigt om mornarna.

    Kommentar av naturligabilder | april 16, 2009 | Svara

  2. Just det… jag gillar råttor också 😉
    Visst är duvkutterljudet fint. Det är inte alls bara på mornarna man kan höra det. Men kanske beror det på buller att man inte tänker på det på dagtid.

    Kommentar av sonjac | april 16, 2009 | Svara

  3. Även jag gillar duvorna. Jag tycker, till skillnad mot många andra, att det är en jättevacker fågel som jag mer än gärna avbildar!..

    Det kan ju också vara så att jag aldrig lyckas med dom där exotiska arterna, grejar ju knappt att fånga en skata på bild.. så duvorna blir exotiska för mig 🙂

    Jag hoppas du har en jättefin, lugn och solig helg, hjärtat!
    Varmaste kramar

    Kommentar av Ulrica | april 17, 2009 | Svara

  4. Ulrica, jag tror det är många som tänker så, att en ”vanlig” fågel är inte värd att fota och tvärtom, en ”raritet” spelar det ingen roll hur man fotar, det är just sällsyntheten som är det viktiga.
    Bra eller dåligt, rätt eller fel? Det bestämmer bara den som fotar. Jag gillar duvor, precis som alla vilda fåglar.

    Sjutton också, jag har inte kollat när NFF-träffen i maj inträffar. Måste kolla upp hur det ser ut på jobbfronten för mig.

    Hoppas ni får en fin helg. Själv är jag ledig och det känns skönt. Janne och jag ska upp till PC City och kolla om det är några ”kravaller”. Dom har utförsäljning denna helg.

    Kramisar Sonja!

    Kommentar av sonjac | april 17, 2009 | Svara


Kommentera

