Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Jobba, jobba… och första sädesärlan

Vissa perioder tycker jag att jag bara jobbar, äter, sover och matar mina fiskar. Det är en sådan period just nu.

Men igår när jag körde nere på Nynäsbanan hela dagen såg jag i alla fall min första sädesärla för säsongen. Det syntes till många ormvråkar också men inga havsörnar.

Vid min fågelmatning är det mycket lugnare nu när värmen kommit. Fast just precis nu sitter det två steglitser och äter solrosfrön. Jag har ställt fram fågelbadet och tror att det börjat utnyttjas. Antagligen skatorna om man ska gissa på hur mycket vatten som försvunnit.

Janne hämtade nya bilen i måndags och körde en provtur hem till mig. Oj vad blank och fin bilen var nu. Det ska bli kul att kunna sticka ut med fotogrejerna på lite längre utflykter.

Jag har lite vårsemester i början av maj och planerar att fota fågel på Järvafältet. Speciellt de vackra grönbenorna och väldigt gärna snatteränder.

Jo just det ja… såg glassgubben och GLASSGUMMAN utanför en kiosk i går. Jag hade ingen kamera med, men dom måste fotas och skickas till Malin 😀

april 8, 2009 - Posted by | ditt och datt, fåglar, vårtecken 2009

6 kommentarer »

  1. Grattis till ärlan, jag har inte sett någon än i år men har inte direkt letat heller. Grattis hur som helst, även fast jag är avis 😉

    Då får vi ta och längta till början på maj då, det gör ju jag ändå för det är min favoritmånad men är ju inte fel att få se lite grönbenor här på bloggen 😀

    mvh // johannes

    Kommentar av Johannes Glännman | april 8, 2009 | Svara

  2. jag har ju faktiskt sett en ärla redan till min stor förvåning. Ni får höra av er om det blir någon fototripp till mina trakter.
    När det gäller glassgubben tänker jag bara på ”människohamn”

    Kommentar av Maria | april 8, 2009 | Svara

  3. Nej jag letade inte heller efter ärlor. Den bara var där i närheten av tåget då jag gick från ena änden till andra i Nynäshamn. Svårt att missa den vippande stjärten på så nära håll 😀
    Jag håller med om att maj är en väldigt trevlig fågelmånad.

    Just det ja, Maria, ”Människohamn” var en intressant läbbig bok. Dom ska spela in den också… undrar hur det blir 😉

    Kommentar av sonjac | april 8, 2009 | Svara

  4. Jaså, sädesärlan har siktats. Det är en fågel som betyder sommar för mig, för de var vanliga på mormors lantställe i Sörmland där barndomens sommarlov tillbringades.

    Kommentar av Staffan H | april 9, 2009 | Svara

  5. Varje gång jag åker tg finns någon slags inre tanke att: ”Tänk vad roligt att ratta ett tåg”… 😀

    Mitt första riktiga vårtecken såg jag när jag satt på tåget från Gävle till Ludvika igår, tranor på åkrarna. 🙂

    Kommentar av naturligabilder | april 10, 2009 | Svara

  6. He! he! Ja det är väl en pojkdröm som många haft. Fast just ”ratta” gör man ju inte då rå 😉 Fast jag kört tåg i så många år tycker jag fortfarande att det är roligt. Det är en otrolig känsla att begära lite fart av tåget när man ska starta och alla ton börjar röra sig 😀

    Jag har inte sett några tranor i år, men det beror nog på att jag inte passerat några bra tranåkrar. Kommer ihåg ett år när jag på avstånd såg någonting jag trodde var en väldigt mörk råget. När jag kom närmare, med tåget, lyfte den huvudet och jag blev riktigt, riktigt förvånad när jag såg att det var en trana.

    Kommentar av sonjac | april 10, 2009 | Svara


Kommentera

