Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Ny bil

01-3303

Skoda Fabia Ambiente 2007

Jag jobbade natten till igår, var jour på reservtågsetet på Centralen. Det brukar vara rätt lugnt men inte denna gång. Jag fick direkt sätta igång att dela tåget och sen köra halva tomt till Södertälje centrum. Ett av tågen som gick mellan Södertälje-Gnesta gick vobbligt i spåret i farter över 120 så det skulle bytas ut. Föraren där fick det jag kom dit med och jag tog hans ”trasor” och körde dom till verkstaden i Älvsjö. Där väntade ett nytt tåg som jag gjorde säkerhetssyn på och sen körde till Centralen och växlade upp till reservspåret mot den tåghalva jag lämnade några timmar tidigare.

Efter det var väl klockan ca 02 och jag försökte sova lite på tåget. Efter en stund dök det upp städpersonal så då var jag ju klarvaken igen… nästan i alla fall 😉 När dom gick försökte jag slumra lite igen… då ringer telefonen. Det hade kommit in en sjukskrivning och jag måste ta en taxi ut till Älvsjö för att säkerhetskolla ett tåg och köra det tomt till Västerhaninge, där jag skulle vända in mot stan igen med avg. 05,10. Jag hann i tid, till resenärernas glädje (hoppas jag :)).

Hem för att sova, det blev ca 3-4 timmar innan jag skulle ta mig till Janne. Han mötte mig vid stationen i en hyrbil som nog var det minsta jag sett. Tur att den inte var gul för då hade folk tagit fel på den och en postlåda 😀

Nu åkte vi till en bilfirma för att kolla på en bil som Janne hittat på nätet, en Skoda Fabia, en röd och fin. Det blev två provkörningar själva på motorvägen till Stäket och en med en… meck? Sen fick vi bilen upphissad på lyft och kikade under också. Jodå, Janne slog till på den och hämtar den på måndag 😀

Det är lite tur att vi inte får bilen förrän på måndag, annars skulle vi ha ett Folkaskåp med automatiskt körförbud (obesiktad), en liten hyrbil och Scodan… men bara en P-ruta 😀

Ev skulle bilfirman ta Folkakåpet. Den är inte fräch precis, tjuvdrar batteri, vägrar starta då och då och rycker när man kör. Dessutom kommer rosten krypande.

april 4, 2009 - Posted by | ditt och datt, motor

5 kommentarer »

  1. Säger grattis till er båda här med då! 😉

    Visst är det väl skönt med en bil även om det kostar…den frihet det ger är ju värd mycket som helst.
    Nu får ni dra iväg till olika naturreservat och fota, fika och fota igen! 😉
    Nu när det är vår o allt!

    God tur!

    Kommentar av Steff | april 4, 2009 | Svara

  2. Tack Steffe!

    Jo det här blir kanonbra det. Det finns några fågelfotoprojekt vi skulle vilja göra, bl a lappuggla.
    Men vi har hyrbilen nu i helgen så vi ska precis åka ner till Råstasjön för att kika hur isläget är. Kanske finns hägrarna kvar, och gäss och sothöns.
    Förra året fotade jag en rörhöna där.

    Ha det fint idag! /Sonja

    Kommentar av sonjac | april 4, 2009 | Svara

  3. Grattis till bilen. Det är underbart med en ny (eller nygammal, en sån köpte ju jag också), och fin färg hade den också!

    Kommentar av Anna | april 4, 2009 | Svara

  4. Ja det ska bli skönt att ha en som går att lita på.

    Kommentar av sonjac | april 4, 2009 | Svara

  5. Ha, ha, jag tror att det var min sjukskrivning du fick. Vaknade mitt i natten med feber och var INTE körduglig 😦
    Hoppas det inte blev allt för stressigt?

    Kommentar av Linda | april 9, 2009 | Svara


Kommentera

