Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Många tranor på Hornborgasjön

Transtatistik: 18500 tranor vid Hornborgasjön just nu.

Svanstatistik: 3700 sångsvanar vid Tysslingen.

Tänk vilket fruktansvärt hög ljudnivå det måste vara på tranorna om man ligger i gömsle nere vid sjön 😉

Nu är nog våren här på riktigt. Det är sol och ordentligt ljummet i luften. Igår var jag ledig men gjorde inget speciellt. Jag var trött och sliten efter jobbet så jag bara slappade vid datorn och med att pyssla om fiskarna. En räkintresserad tjej kom upp en sväng och hämtade lite räkor och vildguppys.

Nu jobber jag em idag och en jobbig natt tor-fre. Sen är jag ledig i helgen, men det blir nog inte så mycket fotande då även om vädret skulle vara bra. Janne och jag har lite grejer vi ”måste” göra, bl a hälsa på hos hans trevliga syster som fyllde år för ett tag sedan, men då jobbade jag och kunde inte följa med dit.

Det har lugnat ner sig vid fröautomaterna. Två steglitser syntes till igår, och en bofinkshane. Idag har jag sett grönfinkar, två skator och en kråka. Fast kråkan var inte nere på marken.

Nej om jag skulle äta lite frukost kanske…

april 1, 2009 - Posted by | akvaristik, ditt och datt, fåglar

8 kommentarer »

  1. Den förmodat höga ljudnivån till trots, måste det vara en fantastisk upplevelse att vara i närheten av alla fåglarna. Så många på ett och samma ställe, sade han och avslöjade glatt sin okunnighet på området. 🙂

    Kommentar av Staffan H | april 1, 2009 | Svara

  2. Inte avslöjade du någon okunnighet Staffan 😉 Det är rekordmånga tranor där nu och även om jag inte legat i gömsle nere där de håller till är jag helt säker på att det är fantastiskt. Jag gissar att de som gör det använder öronproppar.
    Det finns en utsiktsplattform på lite avstånd där man kan stå och titta och bara det är fantastiskt.

    Kommentar av sonjac | april 1, 2009 | Svara

  3. Jag och David (yngste sonen, som du brukar prata räkor och fiskar med 😉 ) åker dit på fredag kväll och sover i bilen, för att fånga soluppgången.

    Väderprognosen säger växlande molnighet under lördagen just nu, så det kan bli riktigt bra, detta. 🙂

    Kommentar av FredrikB | april 1, 2009 | Svara

  4. Jodå, jag har pratat fisk med David 🙂 Vad spännande att åka dit nu, det måste vara en enorm syn. Fota gärna en översiktsbild där man ser så många tranor som möjligt 😀
    Hälsa David från mig!

    Kommentar av sonjac | april 1, 2009 | Svara

  5. en klass från skolan jag jobbar på var där idag, liiite avundsjuk…

    Kommentar av Maria | april 1, 2009 | Svara

  6. Ja det är jag med… det måste vara en enormt mäktig syn med så många så stora fåglar på ett och samma ställe.

    Kommentar av sonjac | april 2, 2009 | Svara

  7. Vi var vid Hornborgasjön på söndag morgon, det var ganska höga ljud kan jag säga… Tror inte jag skulle vilja sitta i gömsle vid sjön, man skulle nog bli döv. 😉

    Ha en jättebra måndag!

    Kram!

    //M

    Kommentar av Malin | april 6, 2009 | Svara

  8. Åh var ni förbi där Malin, vad kul. Jag gissar att öronproppar är ett måste om man skulle sitta i gömsle där.

    Då är ni hemma igen då, måste genast hoppa in i din blogg och kolla läget 🙂

    Kramisar Sonja!

    Kommentar av sonjac | april 6, 2009 | Svara


Kommentera

