Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Jag jobbade inatt… bara tågtrams…

Jag tänkte att jag skriver ett inlägg om hur en strulig morgon kan upplevas från min sida som kör tåg.

Usch det var struligt på Nynäshamnslinjen tidigt i morse… igen. Jag körde till Nynäshamn i natt och kunde sova några timmar, ca 2 timmar.

Kl 04 ringde klockan och då skulle jag starta upp två tåg och göra säkerhetskoll på dom. Banverket hade planerad avstägning av strömmen i kontaktledningen (den som tåget får ström ifrån uppe i ”luften”). Det här innebar att tågen stod helt ”döda” utan värme och var lite tjurigare att få igång 😉

Jag skulle avgå 06,05 som tåg nr 3 på morgonen, mot Stockholm. Första tåget, 05,05, avgick som det skulle. Nästa, 05,35-tåget skulle anlända ca 10 min före avgång men gjorde inte det. Jag ringde och kollade och det var signalfel… igen. Extremt vanligt fenomen på just den bansträckan. Nåväl, dom kom rullande ungefär då dom skulle avgå, så det blev en liten försening.

Jag hade väl då ca 20 min över och gick upp till personallokalen i det vackra stationshuset för att ta en kopp choklad från automaten. Det syntes inte till någon konduktör till mitt tåg så jag ringde och fick höra att det var sådant strul och förseningar att tågtrafiken ställts in mellan Nynäshamn (där jag var) till Ösmo, stället efter signalfelet. Klart jag blev lite orolig, jag var trött och sliten och ville hem och sova.

Det bestämdes att så fort min konduktör dök upp, han fanns i närheten, så skulle jag avgå före tiden men utan några resenärer, det gick nu ersättningsbussar på sträckan. Då hade jag en chans att med den reducerade hastighet, 40 km/h, ta mig till Ösmo för att kunna avgå med resenärer därifrån i tid. Det här signalfelet gjorde att jag fick tillstånd att passera en signal i stopp och då var det alltså 40 km/h (mot 140 km/h normalt) som gällde en väääldigt lång sträcka… men jag hann till Ösmo för att kunna avgå med endast -3 min… jag tror det var ett klokt beslut att göra såhär. Men jag har absolut ingenting att säga eller tycka när det tas sådana här beslut.

mars 26, 2009 - Posted by | järnväg

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

