Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Island

24-4843

Island har verkligen krupit in i min hjärna. Jag tänker på Island precis varenda dag, många gånger om dagen. Ofta, ofta sitter jag och tittar på mina foton därifrån, jag äter Isländsk chokladlakrits och följer Islandsbloggen noga.

Snart måste vi bestämma om vi ska dit i sommar. Semestern ligger i juli i år. Bra eller dåligt… vet ej. Jag skulle vilja åka dit i skiftet maj-juni för att fota mer fågel. Janne vill dit på hösten för att fota höstfärger på det Islänska höglandet, och bägge skulle vi vilja se hur det är där på vintern.

När vi åkte därifrån förra sommaren fick jag en del Islänska kronor över. Istället för att handla upp dom i North 66-butiken i Kefflavik som Janne gjorde, så hamnade mina i en burk hemma i köksskåpet. Jag tänkte väl inte alls egentligen, mer än att det är väl bra att ha lite pengar liggande till nästa gång. Väldigt lite är just vad det blev 😉

På bilden ovan, som WordPress förstås komprimerat (jag orkade inte göra om den till 500px ;)), ligger Janne på en liten spång över ån som rinner genom campingen uppe vid Landmannalaugar. Det fanns två strömandspar i det lilla diket, plus andra småvadare.

Just det här strömandsparet var på väg upp mot vattenflödet och janne tänkte att dom skulle väl passera under honom om han låg riktigt still. Dom var inte speciellt rädda för folk direkt. Men när änderna kom lite närmare gick dom upp på land och passerade Janne och bron gående uppe på land. Strax efteråt gick dom ner i vattnet igen och fortsatte lugnt med matsökandet. Ni skulle sett Jannes min 😀

mars 22, 2009 - Posted by | fåglar, Island

8 kommentarer »

  1. haha störtskönt…

    Snacka om att bli överaskad 😀 Fick han några bra bilder på dom då ?

    Kan förstå att du längtar dit även om jag aldrig varit där, verkar vara ett fantastiskt land på alla sätt och vis… Jag vet ju själv hur man längtar tillbaka till Australien..

    mvh // johannes

    Kommentar av Johannes Glännman | mars 22, 2009 | Svara

  2. Jodå, Janne fick bilder på dom. Tyvärr fick inte jag till någon bra när dom går bakom honom. Bara en där man ser änderna och en liten snutt av högra delen på den lilla bron, men utan att få med Jannes ben/fötter.

    Kommentar av sonjac | mars 22, 2009 | Svara

  3. Jag gillar inte direkt solsemestrar som man varit på med familjen, det blir så jäkla varmt.

    Men Island en plats som jag absolut skulle kunna tänka mig att åka till. Verkar riktigt intressant! 🙂

    Kommentar av Leonard | mars 22, 2009 | Svara

  4. Det är rätt tänkt, Leo. Ingen risk för solsting på Island inte 😉
    Jag har varit där strax efter midsommar, då är det ljust hela dygnet. Det kallaste vi haft har varit nollgradigt inne i landet några nätter och det varmaste runt 20 grader. För det mesta blåser det hela tiden.
    Vädret växlar ofta. Sol följs av mulet och regn, sen blir det sol igen.
    Det är vettigt att hyra bil och åka runt själv. Håller man sig på väg nr 1, som går runt Isand längst med kusterna, så finns mycket att se och fota och det är hyffsat lättkört. Man klarar sig med vanlig bil.
    Vill man in i landet och köra ska man hyra fyrhjulsdrivet.
    Jag och Janne tipsar gärna om det är någonting du undrar över om du någon gång slår till på en Islandsresa 🙂

    Kommentar av sonjac | mars 22, 2009 | Svara

  5. Det ska jag komma ihåg! 🙂 Hade varit riktigt roligt att åka dit någon gång, kanske något att spara till efter att man tagit körkort.

    Kommentar av Leonard | mars 22, 2009 | Svara

  6. Ja det kommer att ligga kvar 😉

    Kommentar av sonjac | mars 22, 2009 | Svara

  7. Hahaha, fåglars beteende ska man tydligen inte tro att man kan ta för givet.

    För mig är det inte svårt att förstå din längtan till Island. En f d kollega är islänning och jag har sett några av hans bilder därifrån. Landskapsbilderna fick mig att gå i spinn. Jag tror dessutom att det är bra att återvända till ställen man tycker om. Jag tycker också att det är bra att ”återanvända” motiv. För varje gång vet, kan och känner man lite mer och det har en positiv inverkan på bilderna och livet. Åk när ni kan och vill! 🙂

    Själv längtar jag ständigt tillbaka till Irland och hoppas att jag kan resa dit i år. Egentligen borde jag se lite mer av landet än Dublin (bodde och jobbade där i 14 månader), men får jag bara komma till Dublin känns allt ok.

    Kommentar av Staffan H | mars 23, 2009 | Svara

  8. Visst är det så Staffan. Båda sätten har ju sina fördelar. Första gången man är på ett ställe ser man inte riktigt, men man njuter förstås. Ju fler gånger man åker ju bättre vet man vad man vill se igen och vad man missat och bara måste se.
    Förutom ställen på Island där jag nu varit vill jag absolut till några ställen till. Dels nordöstra delen, västra delen och nordvästra… och mer av höglandet… och allt annat 😀

    Kommentar av sonjac | mars 23, 2009 | Svara


Kommentera

