Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Sångsvan och älg

Jag är ledig två dagar nu, skulle varit en dag men fick en helgkompdag utlagd. Sådant kan hända någon enstaka gång om det råkar vara folk över. Givetvis var den tur som plockades bort i morgon en superkortis. Inte sjutton försvinner dom långa turerna inte 😉

Igår när jag jobbade såg jag 10-15 sångsvanar på en åker vid järnvägen strax norr om Kungsängen. Det var trevligt att se. På tillbakavägen var ju hur nära som helst att köra över en stor älg. Fyyyyy vad det var nära. Jag lovar att den blev omrufsad i pälsen av vinddraget när jag passerade den i 160 km/h. Den hade otrolig tur, oftast när en älg börjat passera en väg/järnväg så fortsätter den bara. Den brukar inte vända som t ex rådjur kan göra. Men den här klev upp med frambenen på spåret och backade sedan ner igen preciiiis innan jag passerade.

Inga fåglar vid fågelmatarna, en stor fet katt strök förbi och revirpinkade mot grannens altan 😦

Jag såg igår att Tysslingen hade drygt 1531 sångsvanar och Hornborgasjön 172 tranor.

När det gäller fotoutställningen på jobbet så vägrar hon som håller i det att hänga upp min bild 😦 Jag ska ta hem den igen, det var inte meningen att den skulle ligga i någon låda på hennes kontor.

mars 16, 2009 - Posted by | däggdjur, fåglar, vårtecken 2009

6 kommentarer »

  1. Duhhh, vem är det som håller i den där utställningen???

    Kommentar av Anna | mars 16, 2009 | Svara

  2. Jag ska inte hänga ut henne med namn på en offentlig blogg, men fråga mig när vi syns nästa gång 😉

    Kommentar av sonjac | mars 16, 2009 | Svara

  3. Både du och älgen hade tur som slapp kollision. Jag har klippt två mindre älgar och även en fjolårskalv smäller ordentligt. Dessbättre har jag klarat mig från att spåra ur. 🙂

    Trist att du måste ta hem den bild du valt ut till fotoutställningen. I början lät det som det skulle kunna bli något riktigt roligt och vackert för alla på samma gång, men så blev det visst inte.

    Kommentar av Staffan H | mars 17, 2009 | Svara

  4. Staffan, du jag körde på en 4-årig älgtjur i Rydboskogen när jag jobbade på RB. Den hoppade in i fronten snett uppifrån en liten bergknalle när det var kolsvart ute. Gissa om jag blev skraj när det small till. Men av farten fortsatte den stendöd ner i diket på andra sidan som tur var, så jag stod också kvar på rälsen.

    Ja det är verkligen trist med fotoutställningen. Vi i åkande personal hade ju en så bra idé som blev helt sabbad pga revirpinkeri.

    Kommentar av sonjac | mars 17, 2009 | Svara

  5. Vilken tur! Älgen måste haft änglavakt! 🙂

    Blir ledsen när jag läser om din bild som hamnade i en låda 😦

    Kram!!

    //M

    Kommentar av Malin Hellesø | mars 17, 2009 | Svara

  6. Ja jäklar alltså, både älgen och jag hade tur där. Pulsen gick upp några steg.

    Jag är också ledsen över bildstrulet. Trist när en bra idé förstörs sådär.
    Det är så respektlöst mot alla som vill bidra till det där 😦

    Kramisar Sonja!

    Kommentar av sonjac | mars 17, 2009 | Svara


Kommentera

