Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Nikon P90 och hackspetten

01-n0386

Tjaaa… det är väl rätt godkänt tror jag. Jag har fotat genom glaset i sovrummet och zoomet rätt mycket. Det är marigt att få skärpan på rätt ställe, jag måste kolla om det går att få en markering var autofokusen ligger. Jag är lite allergisk mot centrerade huvudmotiv, men ville inte beskära någonting här just för att det är en enkel ”testbild”. Flera exponeringar hamnade skärpan på trädstammen eller i snön bakom hackspetten.

Det har inte varit någon fart alls på fåglarna idag. Däremot har det smygit runt två feta katter som jag försökt jaga iväg.

Jag måste nog mäta hur många meter det är från fönstret till tallstammen. Den är inte alls lika nära som det sibiriska ärttörnet som jag brukar fota steglitserna i. Jag har inte zoomat in så mycket det går heller. När jag testade det fick jag inte med hela hackspetten på bilden 😉

Men det är ju inte den här krispiga klara skärpan som på min ”riktiga” kamera 😉 Det hade jag inte heller förväntat mig. Dock är det nog tillräckligt bra för att kunna motivera att ha en P90 som lite större fickkamera/resekamera mm när man inte har plats för systemkamera med alla gluggar. Ja eller som ett komplement. När jag jobbar orkar jag sällan släpa med D300an. Mycket för att dels är den lite tung, den tar plats och jag är så rädd om den. En P90 skulle kunna klämmas ner i en lite större jackficka, kanske. Och den är väldigt lätt… bara 515 gram.

Jag ska testa den lite till så kanske jag kommer underfund med den ännu mer.

02-n0391

mars 16, 2009 - Posted by | fåglar, prylar, reklam, testtrams

5 kommentarer »

  1. Jodå! Det funkar ju fint!

    Kommentar av naturligabilder | mars 16, 2009 | Svara

  2. Ja det är ju en hiskelig zoom på den där kameran, nästan så det blir zoom zoom va ?

    Jag tycker faktiskt du lyckades riktigt bra med den nedre bilden på hacke. Ser ju riktigt härlig ut även om det verkar vara gråkallt och fruset…

    Men måste man verkligen ha så mycket zoom om man bara ska ha den som typ resekamera. Räcker det inte med en sådan där visitkortskamera ?

    mvh // johannes

    Ps. Undrar varför katterna är feta 😉

    Kommentar av Johannes Glännman | mars 17, 2009 | Svara

  3. Johannes, japp det är extremt mycket zoom på den. Nej jag vet inte vad man ska ha den till egentligen.
    Fördelen är att den är väldigt lätt, och just zoomen.
    Jag har bara lånat den av Janne som fick den av Nikon för att han ska lära sig den och kunna svara på frågor om den på kurserna han kör.
    Zoomen är lite spännande, jag kommer betydligt närmare än med mitt 300 på systemhuset. Det är ju kul att prova den.
    Men vad ska man ha den till egentligen? Vilka är det meningen ska köpa och använda den?

    PS. Jag vet nog varför kattkräken är feta 😉 DS.

    Kommentar av sonjac | mars 17, 2009 | Svara

  4. Det verkar som om allt fler väljer att komplettera systemkameran med en kompaktkamera. De är både bra och smidiga att ha med sig vid tillfällen när en stor systemkamera upplevs som för mycket. Zoomomfånget på kameran du testade är minst sagt imponerande! Vara utan systemkamera vill jag dock inte.

    Kommentar av Staffan H | mars 17, 2009 | Svara

  5. Staffan, jo jag har funderat på om jag inte ska komplettera systemkameran med en liten lätt kompakt som alltid kan vara med. Inte minst på jobbet får man se en del dråpliga/intressanta saker rätt ofta. Men om en P90 är rätt vet jag inte. Den är inte så liten så den lätt kan bäras i en ficka. Zoomen börjar någonstans jag glömt men går upp till någonstans 620 mm.
    Knalla runt i stan med den i fint ljus och fota fasaddetaljer långt upp kanske kan vara någonting t ex.
    Men jag håller med dig. Skulle jag på något sätt vara tvungen att välja så inte valde jag bort systemkameran inte.

    Kommentar av sonjac | mars 17, 2009 | Svara


Kommentera

