Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Gråsiska igen

01-3030

Det är inte så mycket trafik till fröautomaterna, lite steglits, gråsiska, talgoxe och två hackspettar. Hackspettarna är säkert ett par, sådana där svartvita där hanen har rött i nacken. Det är väl större hackspett tror jag.

Var är blåmesarna egentligen? Det har inte varit speciellt många sådana här i vinter. Och domherrar ska vi bara inte prata om. När jag var ”liten” fanns det ju domherrar i varenda fröautomat vintertid. Jag har inte sett domherre på flera år. Ibland kan jag höra några sommartid när de förflyttar sig långt uppe i trädtopparna. Men ser dom gör jag inte.

Å andra sidan har jag aldrig sett så mycket steglits som på senare år. Och inte bara här vid fröautomaterna utan även på sensomrarna då de letar efter frön i tistlar och kardborrar.

Jag läste i senaste numret av WWFs tidning om mårdhund i sverige, att de endast finns i nordligaste delarna av sverige. Men det stämmer väl ändå inte? Jag har flera väldigt naturintresserade vänner som sett mårdhund i trakterna mellan Täby (Hägernäsviken)-Angarn (hästhagarna), och det var för flera år sedan. Men ok då, jag har inte sett dom med egna ögon, fast jag litar på dom som säger att dom sett mårdhundarna. Det skulle kunna varit en ensam individ som är borta nu.

Dom ser ju så speciella ut, det enda jag kan komma på som man skulle kunna blanda ihop dom med är tvättbjörn, och sådana borde väl inte finnas lösa ute i naturen. Inte än i alla fall 😉

mars 12, 2009 - Posted by | däggdjur, fåglar

3 kommentarer »

  1. Har suttit på uteplatsen under presenningen ett par timmar och fotat…blåmesar kan du få några av mig här…kanske inte så där jättegott om dem men det finns ett antal…kanske ett tiotal…grönfink, talgoxe,pilfinkar hur många som helst, nötväcka ett par stycken…vad mer…jo…gråsiska förståss några stycken…det är kul men jag har försökt att ta ”flygbilder” men det är lögn i fasen alltså…det blir bara halva fåglar och sudd…kanske skulle ta av konvertern… 😀 …lite onödigt ha den på här utanför…nej…nu kom frugan in här och då blir det fika! 😀
    Förresten domherrar har jag sett hos grannen och uppe i träden utanför men inte hos mig…så de finns i alla fall…

    Kommentar av Steff | mars 12, 2009 | Svara

  2. Alla blåmesarna finns i Floda, de och rödhakarna :-). Vi har minst 8-10 stycken som trängs med talgoxarna och rödhakarna.

    Kommentar av Maria | mars 12, 2009 | Svara

  3. Jasså det är hos er som blåmesarna och domherrarna finns 😉
    Åh, rödhakar som är så gulliga. Det hade jag i alla fall en ung nyfiken och orädd liten batting hos mig i höstas.

    Kommentar av sonjac | mars 12, 2009 | Svara


Lämna en kommentar