Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Lakritschoklad

01-29571

Efter tips på Islandsbloggen att det går att hitta Isländsk lakritschoklad, Djúpur, i Sverige så tog jag mig till Lakritsroten efter jobbet idag. Vilken härlig liten butik. Dom hade hur mycket olika slags lakritsgodis som helst. Jag köpte på mig några påsar Djúpur, en bar Draumur och några kakor Finländsk Salmiakki.

Djúpur vann den här ronden över de två andra, som inte alls var dåliga.

Efter det hade jag tänkt mig till Crimson för att hämta två bilder, och sen till Gallerix för att få två kvadratiska passepartouter tillskurna men det var stopp i tunnelbanan så jag åkte hem i stället. Jag är lite trött efter den här morgonturen. Jag hinner inte till Crimson/Gallerix i morgon men kanske på onsdag.

Nu ska jag mata mina hungriga fiskar och räkor. Dom har inte fått någon mat sedan i fredags 😉

mars 9, 2009 - Posted by | bloggar, ditt och datt, godis, Island, reklam

13 kommentarer »

  1. Äter firrarna också Djupur? 😛
    Men visst är det härligt att hitta minnen från resor. När jag lämnar Scweiz smugglar jag varken klockor eller kassavalv utan brukar fylla bilen med underligheter som instantrisotto, Rivella (den röda), Farmer’s energy bars, godis med äppelsmak och citronläsk.

    Kommentar av Anna | mars 9, 2009 | Svara

  2. Jag måste tacka dig för din marknadsudersökning kring lakrits/choklad! Lakritsroten har ju en webbutik! Kanske inte billigaste godiset, men jösses vad sugen jag är på att lägga en beställning 🙂

    Kommentar av Fredrik | mars 9, 2009 | Svara

  3. Kul att kunna vidarebefordra ett så trevligt tips som kommer från Islandsbloggen. Jag trodde mitt chokladlakrits skulle räcka några dagar… inte sjutton gjorde det det 😉

    Kommentar av sonjac | mars 9, 2009 | Svara

  4. Vad underbart med en lakritsbutik! Måste testas.
    /P

    Kommentar av Per | mars 10, 2009 | Svara

  5. På södermalm/Stockholm Folkungagatan 112 har de för närvarande 8 olika sorters islandsgodis. Om ca 2 veckor har de ca 25 bla nizza, svart opal och molar.

    Lasse

    Kommentar av Lars Tidén | november 14, 2009 | Svara

    • Vad härligt, tack för tipset Lasse 😀

      Kommentar av sonjac | november 15, 2009 | Svara

  6. hej
    Nu är de uppe i 16 sorter, bla en vaniljkola överdragen med mjölkchoklad gooooood,Perlekur tror jag de hette och lakritskonfekt den sistnämnda är som fazers salmiakki fast i påse och något mildare.

    Lasse

    Kommentar av Lasse Tidén | november 19, 2009 | Svara

  7. fel fel Bombur vanilla hette de och perlekur såg ut som peps.

    Lasse

    Kommentar av Lasse Tidén | november 19, 2009 | Svara

  8. Vad spännande Lasse. Jag är sjuk för tillfället och kan inte riktigt ta mig runt i butikerna i Sthlm. Men så fort jag kan röra mig igen så ska jag undersöka den där butiken.

    Men jag gillar verkligen Lakritsroten, och dom har mina största favoriter Djúpur och Hit.
    Men dom där Perlekur låter riktigt spännande.

    Du ska ha stort tack för att du tipsar mig om Islandslakritsgodis.

    Hälsningar Sonja!

    Kommentar av sonjac | november 19, 2009 | Svara

    • Hej

      Vi har djúpur och Hit också. Det har kommit en ny som heter Dunder Lakkrits, liknar hit men saknar den underbara mjuk kola botten.
      Tyvärr så ligger det 53kg Islandsgodis i Göteborg, som de inte vågar skicka pga kylan, under 10 minus, så förstörs lakritsen.
      Vi har dock de vanliga Djúpur, Hit, drumur, tittr, Trittlar, Reimar, Möndlur, Bombur Svartar, Rindlar, Hraun, Sterkir mm

      MVH

      Lasse

      Kommentar av Lasse Tidén | december 27, 2009 | Svara

      • Det här är underbara nyheter Lasse.
        Dunder Lakkrits måste jag absolut prova, men Hit är ju en hit, den måste jag också ha, och Djúpur… och lite nya.
        Jag är lite väl sjuk fortfarande, få se när jag kan ta mig in till butiken, men jag förstår det som att du äger eller är anställd där 😉 Jag tar väl med kameran när jag har vägarna förbi, så jag kan skriva lite om butiken och laktitsen i bloggen 😉

        Hälsningar Sonja!

        Kommentar av sonjac | december 27, 2009

  9. Hej igen
    Jag äger mycket riktigt halva butiken. Vi har just skaffat en hemsida med medföljande webbshop: http://www.lakritshandel.se

    MVH

    Lasse Tidén

    Kommentar av Lars Tiden | mars 8, 2011 | Svara

    • Vad trevligt, då ska jag skriva något och länka så småningom 😀 Jag har tyvärr inte varit förbi än, fy på mig.

      Kommentar av sonjac | mars 8, 2011 | Svara


Kommentera

