Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Kortsäkerhet på krogen

Igår var Janne och jag och åt på Grekiska kolgrillen i Jakobsberg. Ett mycket trevligt och prisvärt ställe med trevlig personal och god mat. Jag chockade tjejen som tog beställningen genom att i stället för de vanliga grillspetten med en kyckling och en lamm samt cous-cous och mineralvatten beställa lammkotletter, ungstekt potatis och en Mariestad. Just den tjejen har vi pratat en hel del med så hon vet precis vad vi brukar vilja ha och så muttrar hon lite åt Janne när han inte äter upp all sallad 😉

När vi skulle betala kom hon med en ny pryl, en portabel kortläsare där man knappar in koden till kortet och aldrig behöver släppa sitt kort ur sikte. Det verkar ju helt suveränt. Just det här stället litar jag på till 110% men det har ju stått i tidningarna hur personal på krogen har fotat av ett korts fram- och baksida. Sen har uppgifterna skickats till någon annan som spelar poker på nätet och förlorar alla pengar på kortet till en kumpan.

Efter jag läste om det så skrapade jag av det tryckta tresiffriga  kortverifieringsnumret på baksidan på mitt kort.

Jag hade inte läst/hört om sådana här kortäsare på krogen innan igår men Janne har träffat på en i Göteborg när han var där sist på jobb.

Nu har jag bytt antivirusleverantör på laptopen. På den stationära fanns ett från McAfee och på laptopen ett från Norton. Men Norton är så omständiga och struliga medan McAfee är mer användarvänligt så jag vill ha det på bägge, och så blir det mycket billigare också då med två datorer på samma konto eller vad man ska kalla det. Inte vet jag om det är bättre, bägge är ju stora och kända, men jag bytte ändå.

mars 7, 2009 - Posted by | dator, ditt och datt

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

