Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Briggens rigg

07-1467

Kanske man inte kan kalla det, men det låter roligt…

Jag kom att tänka på att jag har kikat på Stockholmsbriggen Tre Kronor lite då och då genom åren då hon tog form. Jag satt även och kikade på själva sjösättningen som även den gjordes på det gamla sättet från en stapalbädd. Hon rutchade ner baklänges i vattnet med en väldigt fart.

Det var Staffan som fotat henne som påminde mig om tillfällena. Staffan fotar väldigt mycket i Stockholm och han har riktigt bra öga för fina detaljer som vackra portar, hemliga gränder mm. Kika in på hans blogg här och på inlägget med Tre Kronor här.

Självklart har jag spanat in Ostindiefararen också när hon varit uppe i Stockholm på besök några gånger. Men det är knepigt att fota ett kolsvart fartyg tycker jag.

01-1596

Bilderna från sommaren 2008.

mars 1, 2009 - Posted by | bloggar, fartyg

7 kommentarer »

  1. åh så underbart, är svag för stora segelfartyg… kanske är sjömansblodet som spökar?

    Kommentar av Maria | mars 1, 2009 | Svara

  2. Ostindiefararen hade vi i Övik i somras, mycket fint skepp det där. Vad paff man blev när den drog iväg 12 kanonsalvor när den kom in i hamnen, vilken kraft alltså! Det går inte föreställa sig hur det var på 1700-talet när dem krigade ppå haven med de där skeppen, imponerande!

    Kommentar av naturligabilder | mars 1, 2009 | Svara

  3. I mitt nästa liv ska jag bli pirat och ha en sån där att segla runt med. Det ni, finlandscontainrarna, det vore något!

    Kommentar av Anna | mars 1, 2009 | Svara

  4. Tack! *rodnar*

    Även vita fartyg är knepiga att få snygga på fotografi. Det vill gärna bli utfrätta bilder utan några skuggor när man fotograferar dem i solljus. Kvällssol funkar dock. Jag kanske skulle börja ägna mig åt att fotografera mönjeröda lastfartyg istället?

    Kommentar av Staffan H | mars 1, 2009 | Svara

  5. Staffan, det är så sant så. Vi får hålla oss till den gråa Tre Kronor 😉
    Vet du, jag förstår inte hur du hinner fota så mycket hela tiden… du jobbar ju också liksom 🙂 Den där plankskodda husgaveln, eller hur jag ska beskriva det, som du fotade helt nyligen. Det var verkligen intressant det du skrev om att plankorna skyddade fasaden mot svängande last. Det hade jag ingen aning om.

    Kristofer, jag fick också se henne fyra av en massa skott i somras. Ett riktigt häftigt fartyg. Det måste ha varit en enorm upplevelse när de seglade till Kina med den. Tänk att få se henne komma seglande mitt ute på havet, jag hade trott det var en hägring från svunna tider.

    Morellen och Anna. Japp, min pappa var sjöman till en början, innan han sadlade om till snickare, säkert det som spökar hos mig med 😉

    Kommentar av sonjac | mars 2, 2009 | Svara

  6. Jag brukar låta kameran följa med när jag går hemifrån. Kanske inte om jag ska gå och handla mat, men ibland får den t ex följa med till jobbet. Då kan man passa på att fota på väg till eller från jobbet. Man hinner få många bilder att välja bland på en timme och en timme här och en timme där ger gott om bilder. Kan erkänna att jag tar mig tid att ta de där fotopromenaderna på fridagarna, även om jag ibland borde göra annat istället. Det är skönt att vara ute och gå och så får jag någon sorts kick av att fotografera. Förmodligen är det nödvändig motpol till jobbet som är strikt reglerat. Här kan jag göra vad jag vill och bryta mot vilken fotoregel jag vill utan att det blir ett dj-a liv! 😉

    Kommentar av Staffan H | mars 2, 2009 | Svara

  7. He! he! Jo visst är vi styrda hela tiden i allt vi gör på jobbet. Men visst är det konstigt att det känns fritt ändå. Jag tycker det i alla fall.

    Hade jag inte haft en så himla tung ryggsäck med böcker och alla andra prylar som vi måste ha med i jobbet hela tiden hade jag nog orkat släpa med kameran oftare. Men det är slött av mig, jag vet 😉

    Jag går ofta mellan Centralen och Östra, jag ser ju spännande saker utefter vägen varje gång jag går.

    För att inte tala om alla tokigheter jag ser i själva jobbet förstås 🙂

    Kommentar av sonjac | mars 2, 2009 | Svara


Kommentera

