Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Sidensvansfälla

Jag kom hem från jobbet nyss, nu är klockan 02,10. Jag har funderat på hur sjutton jag ska få upp sidensvansarna från snön och fick en idé så här sent på natten. Det är då ideérna är lite småfåniga, och snabbt ska det gå. Jag tog ett äpple, klöv det i fyra halvor. Sen ställde jag ut en blå trädgårdsstol på lagom avstånd från sovrumsfönstret och knöt fast äppelbitarna i rad uppe på ryggstödet. Få se hur det blir. Om sidensvansarna kommer tillbaks i morgon och gillar det så kan jag utveckla det lite mer senare. Då kan jag gå ut i skogen och leta reda på en nedfallen död snygg gren som jag kan lägga på stolen, eller varför inte på utebordet, och sätta fast äpplen på.

Måste bara skriva en rad om ointelligenta resenärer. Jag kom upp till Märsta med ett pendeltåg 23.26 ikväll. På spåret bredvid stod tåget som skulle avgå 23.34 och det var även skyltat på perrongskyltarna. Jag skulle köra mot Sthlm 30 min efteråt, kl 00.04. När jag går igenom mitt tåg för att kolla efter kvarglömda effekter, och någon tidning att läsa, så satt det fyra karlar i mitt tåg. Jag informerade snällt att om de hade lite bråttom kunde de ta tåget på andra sidan perrongen istället som skulle avgå om ca fem minuter. Då börjar en av karlarna gaffla så dj-a surt: Varför får man inte någon information om sådant här va? Jag svarade rätt snällt att jag hade ju precis informerat om det. Då fick jag bara några sura svordomar kastade efter mig då de bytte tåg. Det var fråga om 4 meters promenad, rakt över en smal plattform.

februari 19, 2009 - Posted by | fåglar, järnväg

7 kommentarer »

  1. Läser om ointelligenta resenärer och ler stort här just nu… haha… ja, det finns mänskor till allt. Som man brukar säga.

    Ha det gott och kram!

    //M

    Kommentar av Malin H | februari 19, 2009 | Svara

  2. Ha! ha! Jo alla brancher har väl sina ”problem” eller vad man ska kalla det. Man skulle kunna skriva en bok om hur avigt människor beter sig. Det är just att vi är människor med alla fel och brister som är ”problemet” förstås 😉 Någon väldigt sällsynt enstaka gång pratar man med en snäll och vänlig resenär som överraskar med någonting ovanligt snällt. Men de flesta är bara helt neutrala och syns liksom inte.

    Kramisar Sonja!

    Kommentar av sonjac | februari 19, 2009 | Svara

  3. det är väl den stora nackdelen med serviceyrken… att man träffar på folk som gärna skjuter budbäraren tex.
    Vissa dagar funderar jag på att omskola mig till något riktigt asocialt…

    Kommentar av Maria | februari 19, 2009 | Svara

  4. Ja hade jag varit yngre hade jag sökt till godstågskörning i stället. Tänk en last som ligger still, är nykter, inte vandaliserar, vet vart den ska och håller truten. Då kunde jag få koncentrera mig på att göra ett bra jobb i stället för att få skit av folk hela dagarna 😉

    Kommentar av sonjac | februari 19, 2009 | Svara

  5. Hejsan Sonja!
    Har du lust att göra ett nedslag i min blogg för att kolla om jag gjort tokigt med bilderna i mitt inlägg. Tala om ifall du vill att jag rensar i mitt senaste inlägg för då gör jag det.
    Kramisar!! Maria Lenmar

    Kommentar av Maria | februari 19, 2009 | Svara

  6. Jo, nog finns det underliga människor där ute… Jag brukar försöka tänka som Lasse Åberg eller Jaques Tati när jag ser hur de beter sig, för egentligen är de ju underlag för karaktärer i en komedi!

    Kommentar av Anna | februari 20, 2009 | Svara

  7. Man kan inte göra annat än att skaka på huvudet och dra på munnen åt sådana människor. Det blir tragikomiskt på något sätt.

    Kommentar av Staffan H | februari 21, 2009 | Svara


Kommentera

