Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Dimma och skillnaden mellan grå- och snösiska

01-2191Utsikt från Jannes fönster idag

Skrutt också. Janne och jag hade tänkt oss ut på Järvafältet och prova 1,7 teleconverter på fågelgluggarna 70-200/2,8 och 300/2,8 Vad händer? Jo det är kraftig dimma ute 🙂 Allt annat skulle funka utom dimma tror jag.

Jag träffade en av mina fågelintresserade kolleger igår. Han jobbar inte fast lokförare på pendeln utan på ett uthyrningsföretag för lokförare och vi har rätt bra med personal just nu så det var nog i höstas jag såg honom senast. Hur som helst så pratade vi om de två sällsyntheter man kan kika på just nu, en taigatrast i Vallentuna och en Sibirisk sparv på Järvafältet. Han hade givetvis sett bägge 😉

Jag fick en ingående beskrivning på exakt i vilken videbuske och på vilka två mossbeluptna stenar sparven helst håller till på. Jag passade också på att fråga om skillnaden mellan grå- och snösiska. Den löd så här: Om du ser en fågel bland gråsiskorna som är betydligt ljusare kan du börja titta noggrannare. Snösiskan har mindre näbb, mindre öga som ser lite mongoliskt ut, sitter oftast uppburrad med fjädrarna, har en huvudform baktill som ser ut som en tjurnacke och har en vit liten otecknad fyrkant på övergumpen. Lätt som en plätt eller 😉

februari 7, 2009 - Posted by | fåglar

2 kommentarer »

  1. Trist när det blir så! flera gånger när man tänkt sticka ut på morgonen och kvällen innan kan vara kart och fint! när man då vaknar är det mulet och trist!

    Kommentar av Magnus | februari 7, 2009 | Svara

  2. Äsch det gör inget, kanske är det bättre i morgon. Annars får vi få ner i korridoren i källaren och testa. Den är rätt lång 😉

    Kommentar av sonjac | februari 7, 2009 | Svara


Kommentera

