Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Fågelgömsle

Jag har suttit och funderat över hur jag ska kunna fota fåglarna vid mina fröautomater utan att ha glasrutor mellan. Kanske det skulle fungera att lägga en pressenning (stavning?) över några utemöbler och knyta fast så den inte blåser iväg. Så får den vara där så att fåglarna blir vana med den. Sen kryper jag in under den, klipper ett hål för objektivet och tar med något sittunderlag samt tjocka kläder och lurpassar några timmar. Har jag tur som kommer någonting annat än talgoxar och koltrastar 😉

Jag tror jag ska kolla om det inte finns billiga pressar på Bauhause i helgen. Jag är så frustrerad över att behöva fota genom glas när det finns så fina fåglar där 😉

Jag vill inte ställa dit någonting dyrt, som ett tält eller liknande. Jag är rädd att det får fötter när jag inte är hemma. Grannarna har blivit av med cyklar på baksidan av sina bostäder, samma baksida där jag tänkte ha ”gömsle”, och det måste stå där ett tag så fåglarna blir vana.

februari 6, 2009 - Posted by | fåglar

2 kommentarer »

  1. Om du kan komma över en presenning i lämplig storlek till rimligt pris, så varför inte köpa den och testa? Jag tror att du måste kunna spänna upp den så den inte fladdrar för mycket i vinden. Faller försöket väl ut så kan du lätt och bekvämt ta med den till andra fotoställen i naturen där det är bra att inte synas för mycket, samtidigt som du får lite skydd för väder och vind.

    När du vet vad presenningen kostar kan du skissa upp lösningen på näthinnan och fundera ett varv. Sedan tror jag att du har något enkelt, praktiskt och användbart.

    Kommentar av Staffan H | februari 6, 2009 | Svara

  2. Jo jag har suttit och funderat en del redan. Jag ska testa det enklaste först, bara slänga den över ett utebord och spänna fast nertill på något sätt. Så kan jag sitta där under bordet och lurpassa 😉
    Men jag funderar också på sådana där vita elrör. Jag vet att det har funnits ett slags ”spindlar” som man sticker in rören i och böjer ner för att kunna lägga t ex nät att skydda jordgubbar från hungriga fåglar. Men jag vet inte om det finns längre.
    En press över ett utebord blir i alla fall första försöket, om jag hittar en press.

    Kommentar av sonjac | februari 7, 2009 | Svara


Kommentera

