Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Fågelskådning på Järvafältet

jok-1

Janne och jag tog en halkig promenad på Järvafältet idag. Det var så isigt så jag vågade inte ta med kameran. Tänk om man skulle halka och sätta sig på den. Men det var så skönt att komma ut lite ändå.

Efter en stunds promenerande/halkande fick vi se ett 15-tal bilar parkerade utefter vägen i en kurva i skogen. Hm… varför stod dom där tro? Efter en stund kom vi på att vi var ju väldigt nära Järfälla Ornitologiska Klubbs fågelmatning där det hållit till en extremt sällsynt fågel nu i vinter, en gulbrynad sparv. Jodå, mycket riktigt, när vi kom runt kurvan stod en stor klunga fågelskådare med stora tubkikare riktade mot fågelmatningen. Just nu skulle det varit kul att haft med kameran och fotat fågelskådarna.

Sen gick vi och fikade på det väldigt trevliga men något dyra helgöppna fiket vid Säby gård. Deras hembakta gigantiska kanelbullar kan rekommenderas 😀 Fast just den här gången blev det en lussebulle i stället.

januari 25, 2009 - Posted by | fåglar

6 kommentarer »

  1. En riktigt gullig illustration! Du är ju betydligt duktigare än mig på att teckna ;))

    Kommentar av Malin | januari 26, 2009 | Svara

  2. Inte då Malin, jag fuskar ju. Det enda jag gjort helt på egen hand är de tre fågelskådarna och linjen mellan himmel och jord. Det andra är färdiga mallar/symboler som jag placerar ut och väljer storlek och färg på.
    Jag är själv väldigt förtjust i granarna 😉

    Kommentar av sonjac | januari 26, 2009 | Svara

  3. Men du borde ju ha en telefon med kamera. Inte för att jag vet vad man ska göra med alla bilder man då i bästa fall knäpper av, men dels är det ju kul att alltid ha möjlighet att ta en bild, dels blir varje bild någon slags dagboksanteckning.

    Kommentar av Anders | januari 26, 2009 | Svara

  4. Jo det är en tanke förstås… jag har en kamera i mobilen redan, fast den är så kass så det blir ingenting av bilderna. Jag har funderat lite på någon mindre kamera också, skulle vara bra att ha med på jobbet. Det händer så mycket knäppa saker som man skulle vilja fota men jag pallar inte att släpa med systemkameran överallt.
    Jag får fundera lite vidare.

    Kommentar av sonjac | januari 27, 2009 | Svara

  5. Trevlig bild! Å nu menar jag allvar alltså! 😉
    Jomen du skulle ha en liten kompaktare att ta med jämt i fickan…just bara för att det händer så mycket i ditt jobb som du skriver…synd att missa det bara för att systemaren är för klantig.
    Vafasen finns det fika vid Säby 🙂 …är lite nyfiken å dra en sväng dit ngn gång när andan faller på och man är sugen på något nytt i naturväg och kolla in lite hur det ser ut där…är det lätt att från söder ta sig dit utan att hamna i värsta S-holmssmeten i innerstan…har ingen koll alls…brukar bara dra genom S-holm till Arlanda (när vi åker utomlands) för det mesta. 😉
    Ska kolla lite på kartan men det säger ju inte så mycket om var fiket och var de fina naturplatserna ligger eg.
    Men det kanske ger sig när man kommer dit…?

    Kommentar av Steff | januari 27, 2009 | Svara

  6. Steffe, fiket är bara öppet lör-sön, kommer inte ihåg när dom öppnar men dom stänger i alla fall 16.
    Man behöver inte åka igenom innerstaden men är man frän början på väg mot Arlanda måste man byta väg lite norr om Sthlm, det finns flera alternativ.
    Om du kollar först efter Jakobsberg så är du väldigt nära den sidan av Järvafältet.

    Kommentar av sonjac | januari 27, 2009 | Svara


Kommentera

