Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Dvärgkardinal och golden killi

02-500px-1993

Tanichthys micagemmae, dvärgkardinal, gammal hane

01-500px-20011

Goldenkillihane, inte säker på latinska nammet

03-500px-2013

Golden killihane nedan, hona ovan



Jag tar väl några fiskar till från mina akvarier. Dvärgkardinalhanen är över fyra år gammal. Deras vackra fenor börjar inte växa ut förrän de är över ett år, i butik ser de lite mesiga ut.

Killina har jag inte något helt säkert latinskt namn på. Dom, eller snarare några förfäder 😉 är inropade på akvarieauktion och de var fel namngivna. Just killis finns så fantastiskt många olika liknande sorter så det är rätt viktigt att man vet vad det är. Men dom är ju så snygga även utan korrekt namn 🙂 Jag måste försöka få till en bättre bild på den större killihanen. Just nu håller han sig lite väl långt ner i akvariet bland växterna.

januari 12, 2009 - Posted by | akvaristik, Uncategorized

17 kommentarer »

  1. Har du namn på alla också…du har inte döpt någon till Steffe!! 😉

    Kommentar av Steff | januari 12, 2009 | Svara

  2. He! he! Nej det är latinska och populärnamn jag försöker hålla reda på. Men just de gula killina är lite knepiga.

    Men jag hade en mal som jag hade namn på tidigare, den enda fisk jag ”döpt”, och det efter att jag haft den i över tio år. Jag kallade henne Big Mama, för hon var verkligen stor för att vara just en sådan mal, och hon fick många, många avkommor. Big Mama blev väl sisådär 15 år gammal, minst. Jag hade henne själv, fick henne som ett fyracentimetersyngel och då är de inte speciellt gamla. Hon skulle bara bli 10-12 cm men slutade på 14,5
    Hon dog för något år sedan, lite tråkigt när jag nu haft henne så länge.

    Kommentar av sonjac | januari 12, 2009 | Svara

  3. Men om du döper någon till Steffe kan du väl ta en bild och visa upp den!!

    🙂 🙂

    Kommentar av Steff | januari 12, 2009 | Svara

  4. Det lovar jag Steffe 😉

    Kommentar av sonjac | januari 12, 2009 | Svara

  5. ja, vad roligt att du fotade dvärgkardinalerna med. tycker att de hör till gruppen fiskar som man inte lägger märke till i akvariebtiken men när de bott in sig.. DÅ är de fina, även innan de blivit så långfenade

    Kommentar av Maria | januari 12, 2009 | Svara

  6. Det var för du nämnde dom som jag fotade Maria 😉 Konstigt nog har jag aldrig haft vanliga kardinalfiskar, sådana borde man ju prova, men jag ska nog inte starta fler kar nu tror jag 🙂

    Kommentar av sonjac | januari 13, 2009 | Svara

  7. Varför inte kardinalfisk i en minidamm ute över sommaren, du kan ha dem ute nästan ända fram till den 1:a frosten.

    Kommentar av Guy | januari 13, 2009 | Svara

  8. Hur funkar det med dvärgkardinaler och dvärgräkor Sonja? Du kanske inte har provat, men jag kan tänka mig att det inte skulle vara sååå illa i alla fall…

    Kommentar av Leonard | januari 13, 2009 | Svara

  9. Bra idé Guy som nog skulle fungera bra utom att jag har ett skatgäng som håller till här. Dom är alldels för nyfikna och påhittiga för att inte komma på att det skulle gå att fiska i en damm 😉

    Leonard, dvärgkardinal med dvärgräkor skulle säkert fungera om man inte är intresserad av många räkyngel.
    Men har man t ex snygga Crystal red/Black crystal som man vill få snygg avkomma efter skulle jag inte låta dom gå ihop.

    Kommentar av sonjac | januari 13, 2009 | Svara

  10. Men nu har du fått snäckskal i postfacket i alla fall…jag tänkte om du undrade vem det var ifrån liksom 😉

    Kommentar av Linda Helsing | januari 13, 2009 | Svara

  11. Vi hade ett akvarium när jag växkte upp. Jag minns hur avkopplande det var att sitta och bara titta på dom när dom simmade omkring. Och en av fiskarna, minns ej sort, pussade så mycket på en annan av fiskarna (en orange) så till slut blev han färglös.

    Vackra fiskar har du! 🙂

    Kram från mig!

    Ps här är det vintrigt!

    🙂

    Kommentar av Malin Hellesø | januari 15, 2009 | Svara

  12. Växte upp ska det ju stå.

    Sen skulle jag ju fråga en sak också, apropå det med den orangea fisken. Vad är det som gör att en fisk ”pussar” så mycket på en annan fisk att han förlorar färgen på kroppen? Dum fråga kanske. Men skulle vilja veta. 🙂

    Kommentar av Malin Hellesø | januari 15, 2009 | Svara

  13. Tack Linda, jag hittade dom och visste var dom kom ifrån. Nu blir posthorn och ampullariorna glada 🙂 Fast jag hade kvar från förra omgången.

    Malin, vad skumt med dina fiskar. Om jag bara gissar helt utan att veta vad det var för fiskar, kön på dom mm så skulle det kunna vara så att ”pussandet” var en aggressiv/dominant handling och den andra blev färglös pga stress. Fiskar tappar väldigt ofta all färg då dom är stressade, t ex då man köper fisk och dom först jagas runt i akvariet i butiken för att fångas in och sen hamnar i ett nytt akvarium dom inte känner sig trygga i. Då är dom ofta väldigt bleka. När dom väl vant sig med den nya miljön brukar färgerna komma fram igen.
    Sen ändrar många fiskar färg när det är uppvaktning/parning på gång. Men då blir färgerna oftast extremt intensiva och kan tom helt ändras. Dom brukar inte blekna.
    Dessutom finns några fisksjukdomar som gör att färgerna bleknar.

    Här är lite, lite vinter nu. Lite pudersnö, sol och lite kallt.

    Kramisar!

    Kommentar av sonjac | januari 16, 2009 | Svara

  14. Tack för ditt svar! Tänk så jag undrade över det där när jag var lite mindre 🙂 din förklaring förklarar det hela.

    Kram!

    Här har det varit 20 minus i dag och snön ligger kvar. Fast plusgraderna kommer väl om nån dag, det går ju upp och ner hela tiden numer…

    Kommentar av Malin | januari 16, 2009 | Svara

  15. Malin, det är bara en gissning om fiskarna. Jag har verkligen försökt komma på andra orsaker men inte kommit på fler, fast det finns nog fler.

    Här är -9 just nu, på söndag ska det visst bli runt 0 igen. Jag tror att det är lite, lite ljusare på em nu, kanske 😉

    Kommentar av sonjac | januari 16, 2009 | Svara

  16. Tackar för visningen av alla vackra och intressanta akvariebilder.

    Kommentar av Staffan H | januari 18, 2009 | Svara

  17. Tack själv Staffan. Akvarievärlden är stor och spännande. Jag har ”bara” hållit på sedan -78 och det finns enormt mycket kvar för mig att upptäcka 😉

    Kommentar av sonjac | januari 18, 2009 | Svara


Kommentera

