Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Dvärgfiskar

02-500px-1807

Boraras brigittae

Jag har suttit och fotat på mina pyttesmå Borarasfiskar idag. Jag har fyra olika sorter, hittills har jag fått till bilder på två av dom som jag är nöjd med.

Dom här fiskarna kommer från Asien och blir inte mer än 18-20 mm som fullvuxna. Det säger sig själv att dom behöver väldigt smått foder för att lyckas äta. Jag kläcker någonting som heter artemia som är ett pyttelitet saltvattenskaldjur. Dom lever i extremt salta och grunda vatten och är dom kräftdjur som ger flamingon sin rödrosa färg. Om man vill mata med nykläckt artemia så köper man artemiaägg och kläcker hemma.

Borarassläktet passar ganska bra ihop med små sötvattenräkor vars nykläckta yngel är lite för stora och snabba för fiskarna. Men visst, det stryker säkert med ett eller annat räkyngel.

Om man bor i Sthlmstrakten och är intresserad av små fiskar rekommenderar jag ett besök hos Janne Wester på Södermalms akvarieaffär. Det är en spännande och lite annorlunda akvariebutik. Kolla bara öppentiderna först, den öppnar rätt sent på em på vardagar.

03-500px-1806

Boraras merah

januari 10, 2009 - Posted by | akvaristik

5 kommentarer »

  1. Hehe de ser ut som två små djävular. Speciellt den översta. 😀
    SNyggt fotat!

    Kommentar av naturligabilder | januari 10, 2009 | Svara

  2. De är så vackra!
    Har du fortfarande kardinalfisk?

    Kommentar av Maria | januari 10, 2009 | Svara

  3. Hi! hi! Små djävulsfiskar 😉

    Jodå, Maria, jag har dvärgkardinaler kvar. Dom blir man inte av med precis, lätta att ha och förökar sig själva.

    Kommentar av sonjac | januari 10, 2009 | Svara

  4. Ett tag sedan vi fick en titt under vattnet, kul!

    Kommentar av Johnny Buchwald | januari 12, 2009 | Svara

  5. Johnny, jag måste ju fresta era akvariedrömmar 😉

    Kommentar av sonjac | januari 12, 2009 | Svara


Kommentera

