Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Boraras merah, brigittae och micros

01-500-merah-1930

Boraras merah

02-500-brigittae-1923

Boraras brigittae

03-500-micros-1922

Boraras micros

Nu är jag klar med bilddokumenationen av tre av mina fyra Boraras. Den fjärde går i ett annat kar där rutorna är väldigt fula och repiga. Jag får se om jag ger mig på och försöker fixa till det lite så jag kan dokumentera dom också 😉

Det här är bara rena artporträtt, inget konstigt med dom alls men bra att kunna jämföra med vad man egentligen fått med hem från akvariebutiken. När fiskarna går i butik är dom ofta väldigt små och outfärgade, svårt att riktigt se vad det är då då dom ibland kommer lite blandade till butiken.

januari 10, 2009 - Posted by | akvaristik

11 kommentarer »

  1. Hejhej!

    Det där fiskart var nytt för mig.

    Jag gillar din akvariebilder, väldigt bra ljussättning och jag undrar om du kör blixt på båda sidor? Har läst en del om det och enligt några så fungerar det väldigt bra. Själv har jag precis skaffat en extern blixt med sladd så ska jag testa fram det fast med en sida kanske uppifrån för mest naturligt ljus 🙂

    Hälsningar,
    Mikael Sundberg

    Kommentar av Mikael Sundberg | januari 11, 2009 | Svara

  2. Hejsan Mikael!

    Du har inte hört talas om Borarassläktet menar du? Jag håller ju på med sötvattenräkor och då är dom här pyttefiskarna näst intill helt räkyngelsäkra.

    Kul att du gillar mina akvariebilder 🙂 Jag har exprimenterat en del med blixtar men kör faktiskt rätt ofta med den externa blixten monterad på kameran när jag fotar räkor. Men det blir lite väl pang-påljus, fungerar för artbilder.

    På dom här bilderna har jag varit noggrannare med ljuset och lagt en blixt uppe på rampen och dragit ner ljuset på kamerans interna väldigt mycket. Bara en extern blixt alltså. Jag har ljussatt med upp till tre blixtar ibland och då ofta en från sidan. Det blir bra, om man bara kör en blixt från sidan blir det väldigt skönt släpljus, fint specielt om man får in blixten lite bakom t ex räkan man fotar på. Då kommer alla spröt fram väldigt fint.

    Kommentar av sonjac | januari 11, 2009 | Svara

  3. Här hade det hänt grejjer. Du kan det där med att fotografera fiskar du, riktigt fina bilder med härliga färger och ljus.. Det är bara att grattulera…. Man blir ju riktigt sugen på akvarium igen.

    Vad matar du dina fiskar med? Jag minns speciellt en sorts fisk jag köpte, det var gröna tigerbarber. I affären såg dom så bleka och fula ut men jag tänkte att jag köper dom ändå. Det dröjjde nog inte mer än en vecka eller två innan dom var riktigt mörkgrönmetallic i färgen. Hur snygga som helst. Jag matade med artemia och olika sorters mygglarver. Jag har en aning om att det var det som gjorde att jag fick fram färgerna så fint… Vad tror du ?

    mvh // Johannes

    Kommentar av Johannes Glännman | januari 11, 2009 | Svara

  4. Hej igen!

    Tack för svaret och tipset 🙂

    Precis, det där var nytt för mig faktiskt och vi har fortfarande kvar räkakvarium som du hjälpte oss genomföra det för ett tag sedan genom zoopet.

    Det är bra att ha fiskar som är 99% räkyngelsäkra.

    Vi har även röda posthornssnäckor där också. Just nu är det många små små röda posthorns där 🙂

    Eftersom jag bara har tillgång till en extern blixt så tror jag att jag gör uppifrån precis som naturlig ljus. Jag får också göra som du experimentera fram och se vad som fungerar bäst då det är olika storlek på akvarium så kanske min behöver lite mer styrkan på blixten 🙂

    Sen ska jag försöka få röda posthorns att se godis ut, ljuset som lyser fint genom skalet om du förstår vad jag menar men jag tror att det är väldigt svårt att genomföra det men det är värt ett försök.

    Hälsningar,
    Mikael Sundberg

    Kommentar av Mikael Sundberg | januari 11, 2009 | Svara

  5. Mikael, om du vill fota posthornen med ljus genom skalet så prova om du kan få in blixten bakom eller i alla fall lite snett bakifrån akvariet. Det beror förstås på hur akvariet ser ut, limmad bakgrund mm.

    Johannes, jag matar med rätt mycket blandat. Dom minsta får nästan enbart levandefoder som nykläckt artemia och grindalsmask.
    Dom lite större får frysfoder som hemgjord räkmix och stor artemia förutom grindalsmasken.
    Räkorna får olika speciella räkpellets och lite av det andra också.

    Överhuvudtaget brukar fisk i butik vara lite stressade och bleka. När man får hem dom och dom anpassat sig i akvariet där det kanske finns lite gömställen så dom känner sig trygga och dessutom fått lite mer mat brukar dom färga ut.
    Det är alltid bäst att läsa på innan om vilken fisk man vill ha, kolla vad dom kräver, hur stora dom blir, vilka andra fiskar dom kan fungera med och om man ska ha dom i stim eller parvis och dessutom kolla bilder på hur dom ser ut när dom trivs.
    Det är roligt att fota akvarier, det var det som gjorde att jag började fota digitalt överhuvudtaget. Sen kom det andra fotandet på köpet liksom 😉

    Kommentar av sonjac | januari 11, 2009 | Svara

  6. hmmm, birgittae skulle man kanske knö in någonstans om man fick tag i dem… *smider planer*

    Kommentar av Maria | januari 11, 2009 | Svara

  7. Men inte ihop med större fiskar tror jag, Maria. Dom är så himla små och jag tror inte dom kommer till sin rätt i fel sällskap 😉 Räkor däremot verkar fungera hyffsat.

    Kommentar av sonjac | januari 11, 2009 | Svara

  8. va, menar du att de inte skulle funka ihop med oskarsligisten? 😉 Egenligen är det väl ett litet kar till jag vill knö in *s*

    Kommentar av Maria | januari 12, 2009 | Svara

  9. Ja då förstår jag precis… små akvarier brukar kunna knökas in… och så kan man ha några räkor med småttingarna också 😉
    Men just brigittaen är nog den som är känsligast av dom här fyra jag har. Fast dom är vackrast förstås.

    Kommentar av sonjac | januari 12, 2009 | Svara

  10. Grymt fina fotografier på din blog! Boraras brigittae var en riktigt fin fisk. Keep up the good work.

    Kommentar av Samuel | januari 21, 2009 | Svara

  11. Tack ska du ha Samuel.
    Ja jag är väldigt förtjust i riktigt små fiskar, gärna med lite färg också. Då passar brigittaen in fint. Att dom också går bra ihop med mina dvärgräkor är bonus 😉

    Kommentar av sonjac | januari 21, 2009 | Svara


Kommentera

