Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Snart nyår

gobi-6272

Varför har du så stora tänder?

Jaha, då är två lediga dagar över snart. Janne är väldigt, väldigt hostig och sjuk så det blev ingen julmat hos min mamma. Hon är inte helt ung längre och vill helst inte bli sjuk så vi tog inte risken att jag skulle kunna smitta ner henne heller. Men jag åkte dit och hämtade en kasse julmat som Janne och jag pressat i oss nu… utom leverlådan som får vänta till i… morgon kanske 😉

Det har inte blivit något fotande alls. Idag sken solen så vackert på gnistrande snökristaller men jag hann inte fota. Min fågelmatarbuske har underbart sidoljus över glittrande grenar i ca 10 min, sen försvinner solen bakom grannarnas fula och för höga tujahäck 😦 Under dom 10 minuter som solen log över busken syntes inte en fågel till. Men lite senare satt lite talgoxar där och ett par koltrastar traskade runt nedanför.

Nu ska jag jobba tre pass igen, eftermiddag, halvnatt och helnatt… sedan är nyåret också över.

Bilderna tog jag tidigare i år på mina regnbågsgobi/påfågelgobi. Tyvärr blev dom inte så väldigt långlivade. Det är vackra sötvattenlevande fiskar som inte blir speciellt stora, kanske 50-60 mm totallängd på ett ungefär.

gobi-7067

december 28, 2008 - Posted by | akvaristik

6 kommentarer »

  1. Trevligt och intressant med akvariebilder. Det hör till saker jag inte är van vid.

    Kommentar av Staffan H | december 29, 2008 | Svara

  2. Tack Staffan. Det är en trevlig liten annorlunda värld man kan ha hemma och studera 😉

    Kommentar av sonjac | december 29, 2008 | Svara

  3. Den andra bilden gillade jag bäst. Måste nog pallra mig iväg till djuraffären nån dag och fråga om jag får fota deras fiskar. 🙂 Hag har ju två externa så det är ju bara experimentera sig fram. 🙂

    Kommentar av naturligabilder | december 29, 2008 | Svara

  4. Väldigt vackra fiskar… Påminner lite om guramis i mina ögon 🙂

    mvh // Johannes

    Kommentar av Johannes Glännman | december 30, 2008 | Svara

  5. Tackar!
    Bra idé Kristofer. Ta med dig fönsterputs och mjukt papper så du kan torka av rutorna innan du börjar och välj en dag7tid då det är lite folk i butiken då du frågar. Det är roligt att fota akvarier, och lite småknepigt att få till ljuset lagom och från bra håll så att det inte blir reflexer.

    Johannes, visst är dom lika guramis, både dvärggurami och… hm, vad heter dom… makropod eller paradisfisk? har ju färgen och randningen. Men huvudet är väldigt annorlunda. Hanarna får en ordentlig pannpuckel när dom vuxit till sig.

    Kommentar av sonjac | december 31, 2008 | Svara

  6. gott nytt sonja! 🙂

    Kommentar av Magnus | december 31, 2008 | Svara


Kommentera

