Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Steglitser och ånglok

01-1553

Igår var det i alla fall inget strul på jobbet för mig, skönt. Enda lilla var att jag blev 5 min sen till en station jag skulle vända vid. Det berodde på att jag hade ett stort ånglok med tillhörande vagnar efter sig som låg före mig och sinkade lite 😀 Just det här ångloket med vagnar hör till en museiförening som håller till nere i Nynäshamn. Det var dit dom var på väg efter att kört i trafik mellan Centralen och julmarknaden i Nynäshamn.

På den lite mindre järnväg  jag började jobba vid 1984 lånades ett ånglok in till speciella jubileum. Det var ett ånglok som gått i trafik där men nu för tiden hör till Järnvägsmuseét och lånas ut till ULJ (Uppsala-Länna Järnvägar) där den går i trafik på somrarna.

Det här speciella tillfället jag kommer att tänka på var när jag fick åka loklots på ångloket 😀 Dom killar som körde loket, lokförare och eldare, hade inte utbildning på banan de var utlånade till, men de kunde ju fordonet. Så då åkte jag på loket och lotsade dom, berättade var signalerna stod, vad som gällde signal och hastighetsmässigt, när det var uppförsbackar på gång så de skulle elda på extra mm. Jäklar vad det var maffigt att verkligen ”tuffa” in på Stockholms Östra station i ett enormt ångmoln och se de vanliga resenärerna ,som inte kände till att loket var ditlånat, få se dom spärra upp ögonen i förvåning och börja le fånigt. I alla fall karlarna 😉

Ja, ja det var inte det här jag skulle skriva om egentligen. Steglitserna har varit på ett kort besök idag. Men det är ju så mulet och murrigt ute så tiderna blir långa när jag fotar på dom. Men vackra är dom 🙂

02-1536

december 8, 2008 - Posted by | fåglar, järnväg

2 kommentarer »

  1. Men så fina bilder på steglitsarna! Och intressant läsning förstås! :))

    Kram!

    Kommentar av Malin | december 8, 2008 | Svara

  2. Tack ska du ha Malin. Första gången jag såg steglitser trodde jag det var förrymda burfåglar. Dom är så vackra.
    Ungefär som första gången jag hörde näktergal, dom låter som dom var någonslags regnskogsfåglar.

    Kram!

    Kommentar av sonjac | december 8, 2008 | Svara


Kommentera

