Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Svettningar och värmevallningar

Jag skriver det här i ett eget inlägg. Jag vet att andra har problem med det här och kanske jag kan ge något tips eller idé.

Jag ”lider” av svettningar och värmevallningar. Jag pratade igen med min läkare om det och frågade om vad det var det berodde på och om det inte skulle gå över nu när äggstockarna är borta. Jag hade glömt vad jag fick för svar förra gången jag frågade.

Svaret är att problemen kommer av att hormonerna försvann. Cellgifterna slog ut dom också och dom böljade väl lite fram och tillbaks. Men nu är allt borta så då får jag mer problem. Man kan också få problem med humöret men jag är väl ungefär lika giftig som tidigare… jag menar, telefonförsäljare från ICA som försöker sälja försäkringar till mig fast jag är registrerad i Nixregistret, dom skulle fått på pälsen tidigare också :D

Mot just svettningar och vallningar kan man prova med akupunktur med ofta gott resultat berättade hon. Men det finns också ett medel från medicinalväxten Belladonna som kan hjälpa bra. Den är inte farlig för cancern eller behandlingen så hon kunde skriva ut en liten förpackning så kunde jag prova. Man kan bli torr i munnen av det också, så om jag bara provar då jag lägger mig så kan det vara tillräckligt. Jag tror inte min tandläkare skulle gilla att jag blir ännu torrare i munnen, jag har problem med det. Eller snarare har mina tänder problem med det… men det är en annan mera trist historia som jag helt enkelt inte fördjupar mig i utan raskt hoppar över :D

Den här Belladonnan finns inte normalt hos Apoteken utan måste beställas. Det tar någon dag och den är inte billig råkade jag se. Tyvärr har mitt högkostnadsskydd för läkemedel precis gått ut och jag måste börja på noll igen… jag som precis börjat få mina mediciner gratis. Det var bara för jag fick hostmedicin på recept förra vårvintern… och antagligen var det vätskan i lungsäcken som spökade redan då.

mars 29, 2010 - Posted by | sjuk

1 kommentar »

  1. Jag tillägger att friska kvinnor som kommer i klimakteriet minskar produktionen av östrogen. Då kan dessa svettingar/vallningar uppkomma.

    I Sonjas fall minskar produktionen av östrogen mer abrupt eftersom äggstockarna tagits bort, och svettningarna/vallningarna blir mer intensiva.

    I båda fallen tycks Belladonna vara något som kan lösa problemen.

    Kommentar av Janne Arleklint | mars 29, 2010 | Svara


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 27 andra följare

